Friday, October 8, 2010

Belajar memasak; jangan mengalah sebelum mencuba



                                                  ( pic from http://www.nataliedee.com/ )
Kari ayam atau telur dadar? Apakah resepi pertama yang ingin anda cuba? Terpulang! Semuanya terpulang kepada kreativiti anda. Tidak malu untuk saya menyatakan resepi pertama ( selain masak air) adalah menanak nasi. Resepi juga kan? (LOL..). Dari pembacaan saya, orang-orang tua kata salah satu kriteria seseorang anak gadis sudah layak untuk “berteman atau tidak ” adalah dengan sempurna atau tidak dia memasak nasi..setujukah anda?
Tapi persoalannya bagaimana kalau ada yang tak pernah lagi masuk ke dapur untuk menyediakan masakan? Takut? Segan? Sekarang ni tidak payah lagi takut atau segan sebab di bawah ni adalah beberapa langkah yang boleh digunakan  untuk memulakan misi anda -  belajar memasak.!
1)    Resepi mudah – resepi adalah titik mula, tak ada resepi apa yang nak di masak kan? Tapi sebagai langkah pertama tak usah menyediakan resepi yang susah, start with a simple Telur dadar atau pun fried rice should be a good starter.

2)    Bahan / alatan memasak – rasanya semua tahu kan? Sama juga kalau nak bina rumah mesti ada bahan atau alatan yang sesuai, begitu juga seperti memasak. Penting sekali adalah bahan- bahan untuk menyediakan resepi pertama anda.
3)    Kreativiti- Usah risau kalau beranggapan diri tak punya kreativiti. Just follow the recepi. Kalau dah mahir, naturally anda akan menjadi semakin kreatif. Belajar dari pengalaman.

4)    Berilah penghormatan kepada mereka yang tahu menghargai – pernahkah anda mendengar hanya disebakan kritikan yang tidak membina, diri seolah-olah sudah mengalah? Oleh itu, jika anda ingin orang lain merasa masakan pertama anda, berilah kepada yang tahu menghargai usaha anda. Sekurang-kurangnya dia akan memberi kritikan yang mendorong anda untuk mencuba lagi. Tapi sekiranya anda seorang yang punya kekuatan dalaman yang jitu, berilah kepada sesiapa saja untuk merasa..=)

5)    Jangan berputus asa – langkah seribu bermula dari langkah pertama. Semestinya percubaan pertama tidak selalu berakhir dengan kejayaan. Walaupun begitu, jangan mudah mengaku kalah! Bangunkan gergasi dalam diri anda! Tak kan anda sebegitu cepat berputus asa? Tentu tidak kan? Nah! Apa lagi,tunjukkan kehebatan anda.
Daripada langkah-langkah di atas, yang paling penting adalah anda bersedia untuk memulakan langkah pertama tanpa unsur paksaan. Jika anda telah bersedia, jangankan gunung tinggi anda sanggup daki, lautan api pun anda sanggup renangi.
Jadi apa tunggu lagi, ayuh kita memasak!

No comments:

Post a Comment